Porównanie opłat za badania techniczne w Polsce i krajach sąsiednich
Ponieważ stacje kontroli pojazdów w Polsce są prowadzone przez przedsiębiorców, opłaty są ważnym elementem systemu badań technicznych pojazdów. Wysokość opłaty ma również niewątpliwe znaczenie dla użytkownika pojazdu, dlatego określenie jej na odpowiednim poziomie jest bardzo istotne. Obecnie w Polsce obowiązuje cennik ustanowiony rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.
Zgodnie z ww. aktem prawnym wysokość opłaty za okresowe badania techniczne pojazdów pozostaje niezmienna od 18 lat i np. dla pojazdu o DMC do 3,5 tony (bez instalacji gazowej) wynosi 98 zł.
Kraje europejskie zasadniczo wdrożyły zapisy dyrektywy 2014/45 w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE więc można założyć, że czynności badania okresowego są wszędzie takie same lub bardzo zbliżone. Ponieważ zakres badania jest taki sam, to porównanie opłat jest jak najbardziej uzasadnione.
Postanowiliśmy porównać opłaty za okresowe badania techniczne pojazdów do 3,5 t. DMC w Polsce i krajach sąsiednich.
Ponieważ w różnych krajach cennik badań jest różnie określony np.:
- oddzielnie określona jest opłata za emisję i za pozostałą kontrolę,
- samochodu ciężarowego / użytkowego do 3,5 t.,
- z napędem na 4 koła, czy
- diesla
bywają droższe więc uśredniliśmy cenę badania tak, aby była jak najbardziej zbliżona do tej określonej w polskich przepisach dla samochodu do 3,5 t bez instalacji gazowej.
Opłatę w krajach, w których badania okresowe są przeprowadzane co 2 lata należy podzielić na pół jeśli chcemy uzyskać obciążenie dla budżetu użytkownika pojazdu.
Porównując opłaty w innych krajach europejskich można zauważyć, że na ich tle Polska wyróżnia się zdecydowanie najniższą opłatą za okresowe badania techniczne pojazdów.
W przypadku obciążenia przedsiębiorców są to drastyczne różnice (powyżej 100 %) na niekorzyść polskiego przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów, co wynika przede wszystkim ze zbyt niskich opłat oraz także większej częstotliwości badań. W przypadku użytkownika pojazdu obciążenie w postaci opłaty za badanie techniczne w Polsce jest najniższe na tle innych porównywanych krajów.
Zakładając, że jednym z elementów prawidłowego sytemu badań technicznych pojazdów w Polsce są opłaty za badania oraz uwzględniając powyższe porównanie można stwierdzić, że konieczne jest pilne urealnienie opłat za badania techniczne pojazdów.
Źródła:
https://www.tuvlita.lt/paslauga/privalomoji-technine-apziura/technines-apziuros-kainos/
https://csdd.lv/maksajumi-par-tehnisko-apskati/maksajumi-vieglajam-auto
https://www.tehnoulevaatus.ee/hinnakiri/
https://www.stkonline.sk/informacny-servis/ceny-technickej-a-emisnej-kontroly
https://www.handelsblatt.com/unternehmen/flottenmanagement/tuev-kosten-was-hauptuntersuchung-und-abgasuntersuchung-beim-tuev-2021-kosten/27005938.html
https://www.muszakivizsgaztato.hu